Odżywianie i rozgrzewająca dieta

Zimą ważne jest aby na naszym talerzu pojawiło się ciepłe, odżywcze jedzenie, które wzmocni system odporności i wewnętrzną siłę. W związku z tym, że ogień trawienny jest najsilniejszy o tej porze roku, możemy pozwolić sobie na większą ilość tak potrzebnych o tej porze roku odżywczych produktów, takich jak tłuszcze (olej z oliwek, olej gorczycowy, ghee) i warzywa korzeniowe. Są one teraz łatwiej strawne i lepiej wykorzystywane do zaspokojenia potrzeb energetycznych ciała niż podczas innych pór roku.

Z samego rana po wypiciu szklanki ciepłej wody lub herbaty ziołowej najlepszym posiłkiem będzie miska owsianki z gotowanymi jabłkami lub gruszkami. Taki posiłek jest świetnym sposobem na rozpoczęcie dnia. Obiad powinien obfitować we wspomniane wyżej warzywa korzeniowe, a także w zupy z roślin strączkowych i dyni.

Należy spróbować unikać resztek z poprzedniego dnia, lodów, zimnych napojów i zimnych posiłków, jedzenia wysoko przetworzonego i z puszek. Zimą zaleca się także ograniczenie spożywania zimnych sałatek i kanapek.

Dobry sen i odpoczynek

Oprócz dobrej diety i suplementów ajurweda sugeruje jeszcze kilka rzeczy, które pomagają poprawić odporność.

Pierwszym punktem na tej liście jest sen. Nocny odpoczynek daje ciału możliwość regeneracji i usuwa z ciała ama – toksyny.

Kolejna rzecz to medytacja. Jest ona przez cały rok ważnym elementem wspomagającym dobrostan umysłu i ducha, ale zima jeszcze bardziej sprzyja zajrzeniu w głąb siebie i przyjrzeniu się swoim priorytetom. Spotkanie się w gronie znajomych, wspólna medytacja z dźwiękami jogi, relaksacja to też doskonale remedium na często pojawiające się zimną przygnębienie. A depresja czy chandra bardzo osłabiają nasz system odpornościowy.

Kąpiele i masaż

Ciepłe kąpiele z dodatkiem soli, imbiru i rozgrzewających olejków eterycznych, pozwolą nam się zregenerować i zrelaksować. Podobnie jak masaż olejem sezamowym, który dodatkowo zabezpieczy naszą skórę przed wysuszeniem, tak często spotykanym właśnie zimową porą. Jest to też najlepszy sposób na zredukowanie ama i zwiększenie ziły życiowej. Nie bez znaczenia pozostaje to, że codzienny masaż abhyanga bardzo dobrze modeluje nasze działo, reguluje układ hormonalny i poprawia trawienie.

Ciekawostka

Czy wiesz, że asafetyda dodana jest głównie do ciężkostrawnych potraw, Od wieków rozprawiano, że asafetyda ma właściwości uspokajające, uważana jest za środek antybakteryjny pomagający zwalczyć przeziębienia, stosowana jest także zapobiegawczo. Bardzo dobrze usuwa toksyny z ciała. Pomaga również w leczeniu takich chorób jak: astma, zapalenie oskrzeli oraz koklusz. Jej właściwości w poprzednim stuleciu były tak wysoko cenione, że roślina została użyta do walki z hiszpańską grypą w 1918 roku. Współcześni naukowcy z Tajwanu uważają, że jest doskonałym antywirusem, który poradzi sobie z wirusem świńskiej grypy A/H1N1, potwierdzili to amerykańscy naukowcy. Nie powinno się jej jednak używać w nadmiarze, podobnie jak czosnku.

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Człowiek

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Obiady domowe – zamówienia przez Internet

Każdy ma swoje indywidualne preferencje żywieniowe. Ludzie lubią jeść i chcą jeść dobrze, …