Mały Jeep? To nie kojarzy się najlepiej. Model Renegade, zbudowany z wykorzystaniem techniki z Fiata 500L, zapowiada się jednak obiecująco, choćby ze względu na napęd 4×4, który – jak przystało na Jeepa – ma być faktycznie skuteczny w terenie. Renegade – w odróżnieniu od kontrowersyjnego Cherokee – ma pudełkowate kształty nadwozia, prosty, żebrowany grill, okrągłe reflektory oraz przednią szybę nachyloną pod niewielkim kątem. Te szczegóły mają przywołać pamięć o legendarnym Willysie z lat 40. XX wieku.

Rzecz jasna poza tym Renegade ma niewiele wspólnego z pierwszym Jeepem. To nowoczesny mały SUV (423,2 cm długości, 180,4 cm szerokości, 168,9 cm wysokości, 257 cm rozstawu osi), który ma być cichy, wygodny, oszczędny, a w odpowiedniej wersji – tak- że zdolny zapuszczać się na bezdroża. Standardem jest jednak napęd przedni, 4×4 znajdziemy w bogatszych wariantach.

W systemie nazwanym Jeep Acti-ve Drive rozdziałem momentu steruje elektronika, która może skierować większość siły napędowej na pojedyncze koło. Kierowca nie ma wpływu na sposób, w jaki działa ten system, wyjąwszy możliwość skorzystania z pokrętła Selec-Ter-rain, które pozwala wybrać jeden z czterech trybów pracy: automatyczny, na śnieg, piasek lub błoto.

Napędem 4×4 steruje jedynie elektronika.

Dodatkowy tryb przeznaczony dojazdy po kamieniach jest w wersji Trailhawk, o zwiększonych możliwościach do jazdy w terenie. W tej odmianie dodano hak do holowania, prześwit zwiększono z 20 do 22 cm (warianty 4×2 -17 cm), a skrzynię biegów można przełączyć w tryb pełzania z przełożeniem 20:1. To unikatowa cecha w gronie małych SUV-ów, które zwykle potrafią co najwyżej pokonać niezbyt wysoki krawężnik. Renegade Trailhawk może się natomiast wspinać, bo kąt natarcia to 30,5 stopnia, zejścia – 34,3 stopnia i rampowy – 25,7 stopnia. Głębokość brodzenia to imponujące 48 cm.

Jeep dba też o niskie spalanie. W Renegade w wersjach 4×4 istnieje możliwość odłączenia tylnej osi, gdy nie jest potrzebny napęd 4×4. Renegade jest zresztą oszczędny w niemal każdej wersji, gdyż napędzają go nieduże silniki. W Europie do wyboru będą dwa warianty motoru benzynowego 1.4 MultiAir2: wolnos-sący (140 KM, napęd 4×2 ze skrzynią ręczną lub dwusprzęgłową) oraz z turbo(170 KM, tylko 4×4 i 9-biegowy automat). Z kolei diesle to 1.6 MultUet II (120 KM. skrzynia ręczna i 4×2) oraz 2.0 Multi-Jet II (140 lub 170 KM. 4×4 i 6-bie-gowa ręczna skrzynia lub 9-biegowy automat).

Podstawowe wersje mają napęd naprzód.

Jeep Renegade wejdzie do sprzedaży w Polsce zapewne pod koniec tego roku. Ceny nie są jeszcze znane, ale konkurentem małego Jeepa mają być auta pokroju Nissana Jukę, którego można kupić w promocji już nawet za 50 tys. zł.

Jarosław Horodecki

 

 

Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Ciekawostki

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Opieka i konserwacja wypożyczonych elektronarzędzi

Wypożyczanie elektronarzędzi to doskonałe rozwiązanie dla osób, które potrzebują sprzętu n…