Mały Jeep? To nie kojarzy się najlepiej. Model Renegade, zbudowany z wykorzystaniem techniki z Fiata 500L, zapowiada się jednak obiecująco, choćby ze względu na napęd 4×4, który – jak przystało na Jeepa – ma być faktycznie skuteczny w terenie. Renegade – w odróżnieniu od kontrowersyjnego Cherokee – ma pudełkowate kształty nadwozia, prosty, żebrowany grill, okrągłe reflektory oraz przednią szybę nachyloną pod niewielkim kątem. Te szczegóły mają przywołać pamięć o legendarnym Willysie z lat 40. XX wieku.

Rzecz jasna poza tym Renegade ma niewiele wspólnego z pierwszym Jeepem. To nowoczesny mały SUV (423,2 cm długości, 180,4 cm szerokości, 168,9 cm wysokości, 257 cm rozstawu osi), który ma być cichy, wygodny, oszczędny, a w odpowiedniej wersji – tak- że zdolny zapuszczać się na bezdroża. Standardem jest jednak napęd przedni, 4×4 znajdziemy w bogatszych wariantach.

W systemie nazwanym Jeep Acti-ve Drive rozdziałem momentu steruje elektronika, która może skierować większość siły napędowej na pojedyncze koło. Kierowca nie ma wpływu na sposób, w jaki działa ten system, wyjąwszy możliwość skorzystania z pokrętła Selec-Ter-rain, które pozwala wybrać jeden z czterech trybów pracy: automatyczny, na śnieg, piasek lub błoto.

Napędem 4×4 steruje jedynie elektronika.

Dodatkowy tryb przeznaczony dojazdy po kamieniach jest w wersji Trailhawk, o zwiększonych możliwościach do jazdy w terenie. W tej odmianie dodano hak do holowania, prześwit zwiększono z 20 do 22 cm (warianty 4×2 -17 cm), a skrzynię biegów można przełączyć w tryb pełzania z przełożeniem 20:1. To unikatowa cecha w gronie małych SUV-ów, które zwykle potrafią co najwyżej pokonać niezbyt wysoki krawężnik. Renegade Trailhawk może się natomiast wspinać, bo kąt natarcia to 30,5 stopnia, zejścia – 34,3 stopnia i rampowy – 25,7 stopnia. Głębokość brodzenia to imponujące 48 cm.

Jeep dba też o niskie spalanie. W Renegade w wersjach 4×4 istnieje możliwość odłączenia tylnej osi, gdy nie jest potrzebny napęd 4×4. Renegade jest zresztą oszczędny w niemal każdej wersji, gdyż napędzają go nieduże silniki. W Europie do wyboru będą dwa warianty motoru benzynowego 1.4 MultiAir2: wolnos-sący (140 KM, napęd 4×2 ze skrzynią ręczną lub dwusprzęgłową) oraz z turbo(170 KM, tylko 4×4 i 9-biegowy automat). Z kolei diesle to 1.6 MultUet II (120 KM. skrzynia ręczna i 4×2) oraz 2.0 Multi-Jet II (140 lub 170 KM. 4×4 i 6-bie-gowa ręczna skrzynia lub 9-biegowy automat).

Podstawowe wersje mają napęd naprzód.

Jeep Renegade wejdzie do sprzedaży w Polsce zapewne pod koniec tego roku. Ceny nie są jeszcze znane, ale konkurentem małego Jeepa mają być auta pokroju Nissana Jukę, którego można kupić w promocji już nawet za 50 tys. zł.

Jarosław Horodecki

 

 

Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Ciekawostki

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Jak wybrać wiarygodną firmę oferującą wypożyczenie sprzętu budowlanego: kluczowe czynniki do rozważenia.

W obliczu realizacji projektu budowlanego, niezależnie od tego, czy jest to romantyczny do…