Dawkowanie oleju lnianego ustalane jest indywidualnie, w zależności od potrzeb organizmu. W celu prewencji zaleca się aby osoba dorosłą spożywała dziennie jedną, dwie łyżki stołowe oleju. Natomiast w celach leczniczych, np. w celu obniżenia poziomu cholesterolu, można spożywać większe ilości. Olej powinien być spożywany na zimno – nie nadaje się do smażenia ani do podgrzewania, bowiem podczas obróbki termicznej ulega utlenieniu, znikają cenne właściwości, a nawet staje się toksyczny. Aby zapobiec utlenieniu najważniejszych składników odżywczych, olej powinno się przechowywać w ciemnym i chłodnym pomieszczeniu, bez dostępu powietrza i światła słonecznego. Po otwarciu należy przechowywać wyłącznie w lodówce i spożyć go w ciągu 1-2 miesięcy.

Zdrowy tylko tłoczony na zimno

Oleju nie należy podgrzewać, może być stosowany wyłącznie na zimno. Powinien charakteryzować się łagodnym smakiem pozbawionym goryczy. Nie oczyszczony olej lniany tłoczony metodą na zimno, to cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym dłużej ilości omega-3, których organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Kwasy te są bardzo silnym antyoksydantem oraz budulcem wszystkich komórek organizmu, dlatego też ich brak powinien być systematycznie uzupełniany, gdyż ich niedobór może prowadzić m.in. do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego.

Olej olejowi nierówny

Oleje tłoczone na zimno charakteryzują się wysoką zawartością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT oraz biologicznie aktywnych związków o właściwościach prozdrowotnych, stosowanych w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych. Tłoczenie oleju na zimno to proces jednostopniowy – ziarno tłoczone jest tylko raz. Nasiona dostarczane są do prasy. W wyniku nacisku na ziarno zostaje wytłoczony olej, który spływa do specjalnych zbiorników. Wytłoczony olej w procesie jednostopniowym nazywany jest „z pierwszego tłoczenia”. Metoda ta jest uznawana za proces w pełni ekologiczny.

Omega-3 zawarte w oleju lnianym pozytywnie wspomagają nasz organizm:

  • zwiększają odporność organizmu
  • regulują pracę układu trawiennego i przemianę materii
  • wspomagają pracę jelit oraz żołądka
  • zmniejszają ryzyko zapadania na choroby nowotworowe
  • zmniejszają ryzyko zapadania na choroby sercowo-naczyniowe
  • wpływają na prawidłowy rozwój mózgu w każdym okresie życia (budulec tkanki mózgowej)
  • wspomagają pracę błon komórkowych
  • łagodzą wahania poziomu cukru
  • usuwają zbędny cholesterol
  • zmniejszają ryzyko nadciśnienia
  • wspomagają wzrost mięśni oraz redukcję tkanki tłuszczowej
  • poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci
  • neutralizują działanie wolnych rodników
  • wspomagają leczenie depresji
  • u kobiet korzystnie wpływają na cykl miesiączkowy oraz łagodzą objawy menopauzy
Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Człowiek

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Obiady domowe – zamówienia przez Internet

Każdy ma swoje indywidualne preferencje żywieniowe. Ludzie lubią jeść i chcą jeść dobrze, …