Kreatyna – efekty, skutki uboczne

Kreatyna to najczęściej stosowany przez kulturystów i sportowców suplement diety. Od wielu lat środek ten budzi wątpliwości. Toczą się spory odnośnie dawkowania kreatyny, jak również jej wpływu na ludzki organizm i budowania masy mięśniowej. Sportowcy, którzy używają kreatyny wierzą, że taka odżywka na masę jest im niezbędna do lepszych rezultatów sportowych. Czy stosowanie kreatyny powoduje jakieś skutki uboczne ? Jakie są efekty jej stosowania ?

Kreatyna – efekty

Kreatyna jest organicznym związkiem chemicznym, który naturalnie występuje w naszym ciele, głównie w mięśniach szkieletowych. W największych ilościach kreatyna produkowana jest w wątrobie i w trzustce, niemniej występuje również śladowo w produktach spożywczych.

Kreatyna
Kreatyna

Co daje nam kreatyna ? Od niemalże 30 lat przyjmuje się ją w celu zwiększania ilości energii, która gromadzona jest w mięśniach. Energia ta może zostać natychmiast uwolniona. Dzięki temu mogą one pracować znacznie szybciej, co pomaga w ich rozbudowie.

Z badań wynika, że dzięki zażywaniu kreatyny przyrost masy mięśniowej może wynieść prawie 2 kg w przeciągu 12-tygodniowego treningu.

Dowiedziono, że dzięki kreatynie dochodzi do przyspieszenia procesów regeneracji w przerwach między treningami. Dzięki temu sportowiec jest w stanie wykonać znacznie więcej powtórzeń, a bardziej zaawansowany trening daje jeszcze lepsze rezultaty.

Poprawie ulega siła, ale także ogólna wydolność fizyczna organizmu – osoba trenująca znacznie lepiej radzi sobie z zintensyfikowanymi zadaniami, takim jak chociażby dynamiczny sprint, czy podnoszenie ciężarów. Kreatyna nie jest traktowana jako doping, dlatego można jej używać podczas zawodów sportowych.

Kreatyna – skutki uboczne

Chociaż popularne suplementy z kreatyną mogą wywoływać skutki uboczne, bezpieczeństwo zażywania tego typu środków udowodniono w badaniach naukowych.

Używanie kreatyny nie ponosi za sobą żadnych negatywnych konsekwencji, o ile jej dawkowanie jest racjonalne – zbyt intensywny przyrost mięśni może być szkodliwy. W niektórych przypadkach kreatyna wywołuje odwodnienie, problemy żołądkowe, czy skurcze mięśniowe.

Mogą pojawić się również wahania nastroju i ogóle pogorszenie się samopoczucia. Należy także nie przesadzać ze zbyt dużymi jednorazowymi dawkami kreatyny, bowiem jej nadmiar metabolizowany jest do kreatyniny, która może doprowadzić w zbyt dużym stężeniu do uszkodzenia nerek.

 

 

 

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Sport

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym musi cechować się dobry internet?

Czym musi cechować się dobry internet? Bardzo dużo osób ma zagwozdkę dotyczącą tego, jakie…